Çelësi për të rritur një fëmijë të lumtur - asistencafamiljare.al

Blog

fëmijë të lumtur

Çelësi për të rritur një fëmijë të lumtur

Shumica e fëmijëve, adoleshentëve dhe të rinjve të gjysmës së shekullit të kaluar në Shtetet e Bashkuara kanë thënë se ndihen sikur jeta e tyre gjithnjë e më shumë është jashtë kontrollit të tyre. Në të njëjtën kohë, ankthi dhe depresioni janë rritur në mënyrë të vazhdueshme.

Çfarë është qëndrueshmëria? Ndjenja se e ke fatin tënd nën kontroll. Le ta quajmë atë “agjenci”. “Agjencia mund të jetë faktori më i rëndësishëm në lumturinë dhe mirëqenien njerëzore.”

Kështu shkruanin William Stixrud dhe Ned Johnson në librin e tyre të ri, “The Self-Driven Child: Shkenca për t’u dhënë fëmijëve tuaj më shumë kontroll mbi jetën e tyre.” Ndjenja e mungesës së kontrollit mund të shkaktojë stres dhe të shkatërrojë vetë-motivimin.

Agjencia e ndërtimit fillon me prindërit, sepse ajo duhet të kultivohet dhe të ushqehet që në fëmijëri, shkruajnë Stixrud dhe Johnson. Por shumë prindër e kanë të vështirë t’u japin fëmijëve të tyre më shumë kontroll.

Në vend që të besojnë fëmijët me zgjedhjet e tyre të vogla në fillim, por më të mëdha në moshën e adoleshencës – shumë prindër këmbëngulin në kontrollimin e çdo gjëje, nga detyrat e shtëpisë tek miqësitë. Për këta prindër, Stixrud dhe Johnson kanë një mesazh të thjeshtë:

Ndaloni. Në vend që të mendoni për veten si bosi apo menaxheri i fëmijës suaj, provoni konsulentin.

Për të diskutuar idetë e mëdha të librit, fola me Bill Stixrud, një neuropsikolog që ka kaluar 30 vitet e fundit duke ndihmuar prindërit dhe fëmijët të lundrojnë në sfidat e jetës.

Le të fillojmë me një përkufizim bazë nga titulli i librit. Çfarë do të thotë që një fëmijë të jetë i pavarur? Kur isha duke bërë psikoterapi, u habita se sa shumë të rinj po thoshin: “Ndihem sikur e kam kaluar gjithë jetën duke u përpjekur të jetoj në pritshmëritë e njerëzve të tjerë. Dua të provoj të kuptoj se çfarë është me të vërtetë e rëndësishme për mua.”

Mendoj se një fëmijë i pavarur nxitet nga motivimi i brendshëm në krahasim me pritshmëritë, shpërblimet, pasiguritë ose frikën e njerëzve të tjerë. Për të qenë të vetëmotivuar, fëmijët duhet të kenë një ndjenjë kontrolli mbi jetën e tyre dhe të jenë energjikë për drejtimin e jetës së tyre aty ku ata duan të shkojnë.

Konsulent, jo menaxher?

Unë mund të imagjinoj që disa prindër ndihen vërtet keq duke hequr dorë nga kontrolli mbi jetën e fëmijëve të tyre.

Kur bëra terapinë, po kthehem pas 30 vjet tani shihja familje që thoshin: “E urrej kohën pas darkës në shtëpinë tonë, sepse është Lufta e Dytë Botërore”. Unë mendoja se sa shumë prej këtyre luftërave të pakuptimta do të ndodhnin për detyrat e shtëpisë  luftime krejtësisht joproduktive dhe jashtëzakonisht stresuese. Dhe dola në këtë konkluzion: “Unë ju dua aq shumë sa për të luftuar me ju për detyrat e shtëpisë.”

Ajo që u thashë prindërve është se nëse vendosni se nuk do të luftoni më për këtë, duhet t’u thoni: “Si mund të ndihmoj?” Ju mendoni për veten si një konsulent dhe pranoni me respekt se janë detyrat e shtëpisë së fëmijës tuaj. Ju nuk mund ta detyroni fëmijën tuaj ta bëjë këtë. Ajo çfarë mund të bëni është të ofroni ndihmë.

Ju mund të vendosni atë që unë e quaj orë konsultimi midis 6:30 dhe 7:30 dhe vetëm thoni, “Unë nuk dua të luftoj me ju, ju dua kaq shumë dhe nuk dua konflikte. Kjo është puna juaj dhe unë e respektoj këtë dhe do t’ju ndihmoj në çdo gjë.”

Kjo liri mund të jetë veçanërisht shqetësuese për disa prindër, të cilët shqetësohen shumë për notat e fëmijëve të tyre, për një të ardhme më të mirë. Si t’i ndihmoni ata të heqin dorë?

Të gjithë ne kemi atë që unë e quaj një mashtrim të përbashkët: që rruga për t’u bërë i suksesshëm është jashtëzakonisht e ngushtë dhe nëse bie, ti mbytesh. Dhe thjesht nuk ka shumë kohë për të parë përreth dhe për të kuptuar se sa e pavërtetë është kjo.

Hulumtimet tregojnë se nuk do të bëjë aq shumë ndryshim kur të shkoni në kolegj se sa të suksesshëm jeni financiarisht ose profesionalisht ose sa të kënaqur jeni apo sa të lumtur jeni. Ideja që të futesh në kolegjin më elitar me çdo kusht është fokusi i duhur i zhvillimit të një fëmije është plotësisht e gabuar. Është e gabuar. Dhe shumë prindër mund ta shohin këtë. Por është e vështirë për t’u kuptuar, sepse bota që jetojmë jep mesazhin e kundërt.

Gjithashtu, ne duhet të bëjmë paqe me realitetin. Dhe realiteti është, ju nuk mund ta detyroni një fëmijë të bëjë punën e tij. Kjo do të thotë se nuk mund të jetë përgjegjësia e prindit për t’u siguruar që fëmija gjithmonë bën detyrat e shtëpisë dhe i bën ato mirë.

Në njëfarë mënyre është edhe mungesë respekti ndaj fëmijës. Ju e dini që fëmijët kanë një tru në kokën e tyre dhe ata duan që jeta e tyre të funksionojë. Ata duan të bëjnë më të mirën. Kjo është arsyeja pse ne duam të ndryshojmë energjinë, kështu që energjia vjen nga fëmija që kërkon ndihmë prej nesh, në vend që ne të përpiqemi të bëjmë shefin me fëmijën tonë, duke i dërguar mesazhin, “Ti nuk mund ta bësh këtë vetë.”

Një nga momentet e mia të preferuara në këtë libër është momenti kur ju si prindër ballafaqoheni me detyrat dhe rezultatatet e fëmijëve tuaj. Cili ishte mesazhi që po përpiqeni t’u përcillni atyre?

Kur fëmijët e mi ishin të vegjël, sapo kisha lexuar disa hulumtime që thoshin se ka një lidhje shumë të ulët mes notave dhe suksesit në jetë. Dhe kështu, kur fëmijët e mi ishin në fillore, thashë, “Unë jam i lumtur të shoh në kartelën tuaj të raportit, por nuk më intereson aq shumë. Më intereson më shumë që të punosh shumë për të zhvilluar veten si student, por gjithashtu dhe si person. Nëse dëshiron të jesh atlet ose muzikant ose çfarëdo që është e rëndësishme për ty, më intereson më shumë kjo gjë sepse tregon pëpjekje për vetë-zhvillimin që ju ndihmon të jeni të suksesshëm. Nuk janë notat.”

Kur vajza ime ishte në shkollë të mesme, i tregova një leksion mbi trurin e adoleshentëve, ku flitej për një lidhje të ulët mes notave dhe suksesit. Duke ardhur në shtëpi, ajo tha, “Mua më pëlqeu leksioni, por unë nuk besoj se ju e besoni këtë gjë rreth notave.” I thashë asaj, “Unë absolutisht e besoj këtë.” Në fakt, unë besoja mjaftueshëm sa i ofrova 100 dollarë që ajo të merrte një C në notat e saj të ardhshme.

Mendoj se ajo ishte një studente shumë e mirë në atë kohë?

Po, ajo tani ka një Ph.D. në ekonomi nga Universiteti i Çikagos. Ajo është një vajzë e shkëlqyer dhe një studente vërtet e mirë. Por unë i ofrova 100 dollarë për një C, që ajo mund të kuptonte që një gjë e keqe ose një gjë që duket si një fatkeqësi nuk është vërtetë kaq e rëndësishme.

Ajo nuk përfitonte nga kjo?

Ajo nuk e bëri kurrë. Por unë mendoj se kjo e ndihmoi atë të kuptonte se ka shumë mënyra se si njerëzit bëhen të suksesshëm. Mendoj se ky mesazh ishte vërtet i dobishëm për fëmijën tim, i cili nuk mësontë lehtë dhe kishte nevojë për ndihmë për të kaluar në shkollë. Megjithatë më vonë, ai përfundoi me një Ph.D. në psikologji dhe është një person i mrekullueshëm.

E bëra këtë rrugë me të, në kuptimin që kurrë nuk kam mbikqyrur detyrat e shtëpisë së tij. Nëse e vija re se ai nuk kishte bërë një punë shumë të mirë për diçka, i ofroja disa sugjerime dhe shpesh ai i merrte parasysh. Herë të tjera, jo. Dhe unë i thoja: “Ky është edukimi juaj, unë do të ndihmoj kudo që të mundem”.

Në lidhje me detyrat e shtëpisë, ju thoni: frymëzoni, por mos kërkoni.

Kam shkruar disa faqe për detyrat e shtëpisë në vitin 1986 dhe kam shqyrtuar atë që dimë për efektet e detyrave të shtëpisë në mësimnxënie. Dhe u çudita kur mësova në atë kohë se nuk ka pothuajse asnjë lidhje mes sasisë së kohës së shpenzuar për detyrat e shtëpisë dhe asaj që mëson në shkollën fillore. Dhe kjo është pjesërisht arsyeja pse arrita në përfundim se nuk ka kuptim të luftojmë me fëmijët dhe të kemi gjithë këtë stres për diçka që nuk duket se kontribuon në mësimnxënie.

Tridhjetë vjet më vonë, mund të themi që nuk ka dëshmi bindëse se detyrat e shtëpisë kontribuojnë në mësimin në shkollën fillore dhe madje edhe në shkollën e mesme. Mendoj se gjëja më e zgjuar është të përpiqemi të frymëzojmë fëmijët për të mësuar në shtëpi. Unë nuk dua që fëmijët të shkojnë në shtëpi dhe të futen në rrjetet sociale apo të luajnë video lojëra gjatë gjithë natës. Unë dua që ata të punojnë për zhvillimin e tyre dhe dua që mësuesit të frymëzojnë fëmijët për të mësuar. Tregojuni atyre, “Ja se çfarë do të arrini nga kjo detyrë, mendoj se kjo do t’ju ndihmojë, ose gjeni një mënyrë tjetër për të mësuar këtë material.”

Ju thoni se mënyra më e mirë për të motivuar një fëmijë për gjërat që mendoni se duhet të përqendrohet është të lejohet të kalojë kohë në gjërat që dëshiron të përqëndrohet. Pse?

Një shkencëtar me emrin Reed Larson, i cili studion zhvillimin në adoleshencë me një fokus të fortë në motivimin. Disa vjet më parë ai doli në konluzionin se mënyra më e mirë për të zhvilluar vetë-motivimin është që të inkurajojë pjesëmarrjen e tyre në kohën e lirë në gjërat që ata duan.

Nëse një fëmijë është thellësisht i përfshirë në diçka që ai pëlqen të bëjë, ai do të krijojë një gjendje truri që kombinon fokus të lartë, energji të lartë, përpjekje të larta dhe stres të ulët. Idealisht, të paktën në jetën tonë profesionale, kjo është ajo ku ne duam të jemi shumicën e kohës. Ne duam të jemi të interesuar, të angazhuar, aktivë, të vëmendshëm dhe të fokusuar, por jo shumë të stresuar.

Në eksperiencën time, isha një student i C + në shkollën e mesme, por kaloja të paktën dy ose tre orë në natë duke punuar në muzikën rock ‘n’ roll. Isha në një grup dhe mësova të luaja instrumente dhe të mësoja strukturën e akordeve dhe të praktikoja pjesë të harmonisë. Shpesh, i thosha vetes: “Epo, do të shkoj në dhomën time të muzikës për gjysmë ore dhe pastaj do të bëj disa detyra shtëpie”. Por zakonisht, dy orë e gjysmë më vonë, unë dilja dhe nuk kisha asnjë ide se ku kalonte gjithë koha.

Mendoj se e kisha skalitur në tru që, sapo te gjeja diçka profesionale që me të vërtetë bënte për mua, mund të shkoja dhe të bëja më të mirën time.